Kevyellä palvelumuotoilutyöllä ideoita kauneudenalan yrityksen brändiuudistukseen

Kevyellä palvelumuotoilutyöllä ideoita kauneudenalan yrityksen brändiuudistukseen

Pääsin marraskuussa tutustumaan oululaiseen Tyylikoulu Wellhottaret yritykseen, joka on Oulussa hyvin tunnettu tyylin ja kauneuden asiantuntijana jo yli 20 vuoden ajalta. Yrityksellä on ammattitaitoiset, sopimusyrittäjinä toimivat työntekijät, joiden osaaminen on laajasti asiakaskunnassa arvostettua.

Kampaamo- että kosmetologialan yritykset joutuvat panostamaan tänä päivänä paljon läsnäoloon digitaalisissa kanavissa. Asiakkaat inspiroituvat ja hakevat houkuttelevaa palveluntarjoajaa sekä ideoita, tuotteita ja ohjeita oman kauneuden hoitoon verkosta ja somesta. Asiakkaat tyypillisesti tarvitsevat netistä saatavien ohjeiden lisäksi konsultaatiota juuri oman ihon hoidossa sekä omiin kasvoihin sopivan meikki- ja hiustyylin löytämisessä. Asiakkaat myös osaavat kysyä yhä vaativampia kasvohoitoja sekä hiusten muodonmuutostöitä. Palvelun asiakaskokemus syntyykin siten kokonaisvaltaisesti niin digikanavista, liiketilan tunnelmasta kuin asiakaskohtaamisten laadusta. Kauneuden hoidon ja tyylin alalla, joka perustuu erittäin henkilökohtaiseen palveluun ja tiiviiseen yhteistyöhön työntekijän ja asiakkaan kesken, yhtä tärkeää kuin asiakaskokemus, on yrityksen työntekijäkokemus. Työntekijät ovat suuressa roolissa luomassa asiakaskokemusta.

Tyylikoulu Wellhottarille tehdyn palvelumuotoilutyön tarkoituksena oli toteuttaa ehdotuksia yrityksen brändin uudistamiseksi kauttaaltaan yrityksen toimintaa arvioiden. Palvelumuotoilutyö alkoi Businessworksin perehtymisellä yrityksen nykytilanteeseen, alueen muihin vastaaviin palveluntarjoajiin sekä inspiroiviin esimerkkeihin maailmalta. Seuraavaksi toteutettiin neljä haastattelua ymmärryksen hankkimiseksi niin asiakkaista kuin liiketoiminnasta. Haastatteluista nousi paljon näkemyksiä, ideoita ja toiveita yrityksen brändin kehittämiselle: niin visuaalista ilmettä koskien kuin toiminnallisia asioita. Kerättyyn ymmärrykseen perustuen Businessworks toteutti konseptointityön, jossa kiteytettiin yrityksen asiakaskokemusvisio, brändin ydin sekä toimenpide-ehdotukset.

Muutama ydinkohta tärkeistä havainnoista työn varrelta

  • Määrittele ”ihanneasiakas” – mitä asioita hän arvostaa, mitkä asiat merkitsevät hänelle paljon. Suunnittele palvelut, viestintä ja kaikki toimenpiteet pitäen ihanneasiakas mielessä. Luonnollisesti, yrityksellä on myös muita asiakkaita, mutta sen täytyy löytyy erityinen kohderyhmä, jota se kaikista eniten puhuttelee.
  • Varmista, että brändisi toimii myös digitaalisissa kanavissa – yrityksen logo täytyy olla selkeä, helposti tunnistettava ja mieleenpainuva. Sen täytyy olla helppokäyttöinen nettisivulla kuin myös some-tilien profiileissa. Yrityksen asiakaslupaus ja äänensävy näkyy päivittäin digitaalisten kanavien sisällöissä
  • Vastuuta some-sisällöntuotanto – sen täytyy olla säännöllistä ja aktiivista. Opastaminen on parasta some-sisältöä tänä päivänä. Vastuuta sisällöntekeminen siihen paneutuneelle henkilölle tai osta sisällöntuotanto palveluna.
  • Yhteiskehittäminen – varmista että sinulla on jatkuvasti ajankohtaista asiakasymmärrystä, osallista henkilökunta kehittämiseen. Pidä kirkkaana yrityksesi erottautumistekijä ja kilpailuetu mielessäsi, kehitä niitä ja viesti niistä jatkuvasti asiakkaalle.
Welhottaret, brändiuudistus

Kiitos vielä luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä Tyylikoulu Wellhottaret Elisa Koivumaa ja koko Wellhottarien väki!

Johanna Laurinen/Businessworks

Ps. Kun mietit yrityksesi brändiä, mieti alkuun kaksi kysymystä:

  • Mitä haluaisit, että yrityksestä kerrotaan silloin, kun ette itse ole läsnä?
  • Miksi asiakkaan pitäisi valita meidät?

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää siitä, voisiko palvelumuotoilu auttaa yritystäsi uudistumaan ja kehittymään!