Blogi

Mitä palvelumuotoilu oikein on? Lue lisää ajatuksia ja konkretiaa Businessworksin blogista.

Hunch of a problem – matkalla ideasta liiketoiminnaksi?

Hunch of a problem – matkalla ideasta liiketoiminnaksi?

Lähdimme ideoimaan ratkaisua ongelmaan tiimimme erityisosaamisen pohjalta – markkinoinnin, palvelumuotoilun ja designin. Idea on kehittynyt keskustellessamme ja päätimme, että ennen kuin mietimme seuraavia steppejä, varmistamme kevyellä kyselyllä, onko tarvetta oikeasti olemassa, myös muiden kuin meidän ideoijien mielessä.

Oletko joutunut valitsemaan tehokkuuden ja asiakaskokemuksen välillä?

Oletko joutunut valitsemaan tehokkuuden ja asiakaskokemuksen välillä?

Kun lanseeraat uutta tuotetta tai palvelua, haluat saada liikeideasi lentoon tai arvioida yrityksen suuntaa, oikean hinnoittelustrategian löytäminen on tärkeää tuottojen maksimoimiseksi. Sitä varten sinun täytyy ymmärtää, mistä asiakkaiden kokema arvo muodostuu eli mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan ja kuinka paljon.

Strategia tallautuu arjen kiireisiin

Strategia tallautuu arjen kiireisiin

Toteutimme Pohjois-Pohjanmaan pienille yrityksille suunnatun strategiaselvityksen toukokuussa 2021 yhdessä Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa. Tulokset osoittavat, että myös pienet yritykset panostavat strategiatyöhön ja sen auki kirjoittamiseen. Tästä huolimatta, strategia jää usein toteutumatta arjen kiireiden tai resurssipulan takia.

Businessworks on pienen yrityksen personal trainer!

Businessworks on pienen yrityksen personal trainer!

Sopisiko sinun yrityksesi Businessworksin sparrausohjelmaan? Hae mukaan ja sinulla on mahdollisuus päästä kokeilemaan pilottipalvelua täysin ilmaiseksi kuukauden ajan (0 e). Businessworks sparraa pienen yrityksen toimitusjohtajaa ja auttaa liiketoiminnan kehittämisen kysymyksissä. Yhteisiä sparrausaiheita voivat olla mm. asiakaskokemuksen kehittäminen, uusien palvelutuotteiden konseptointi tai liiketoimintamallin uudistaminen.

Macon Oy ja Businessworks yhteistyöhön strategiahankkeissa

Macon Oy ja Businessworks yhteistyöhön strategiahankkeissa

Maconin ja Businessworksin yhteistyö kohdistuu erityisesti kiertotalousliiketoiminnan kehittämiseen sekä strategiahankkeisiin niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Johanna Laurinen (FM, HHJ) täydentää Maconin asiantuntijatiimiä strategia- ja liiketoimintamuotoilun osaamisella.

Rakeistus – for the good of nature

Rakeistus – for the good of nature

Meillä oli ilo ohjata Rakeistuksen nxtlevel® -strategiaprosessi, johon osallistuivat aktiivisesti omistajat, hallitus ja henkilöstö. Työn tavoitteena oli kirkastaa yrityksen tulevaisuuden tahtotilaa ja strategisia valintoja.

Emic ja etic asiakasymmärrystyössä

Emic ja etic asiakasymmärrystyössä

Emic ja etic ovat molemmat antropologiasta tuttuja lähestymistapoja kenttätyöhön. Vaihtelemalla lähestymistapoja saat sekä monipuolisen ymmärryksen kulttuurista, mutta pystyt samalla ulkopuolisen silmin analysoimaan, mitkä asiat ovat todella merkittäviä tutkimuksen tavoitteen kannalta.

Liiketoimintamallin innovointi on kipupisteiden ja mahdollisuuksien tunnistamista

Liiketoimintamallin innovointi on kipupisteiden ja mahdollisuuksien tunnistamista

Liiketoimintamallin innovointi tarkoittaa, että muutat ja teet uudella tavalla jotain nykyiseen liiketoimintaasi verrattuna. Löydät uusia asiakasryhmiä, rakennat uusia ratkaisuja, ryhdyt toimimaan uudella tavalla tai luot uuden ansaintamallin. Kun muutat jotain näistä, liiketoimintamalli uudistuu. Lue lisää, mitä myyttejä liiketoimintamallien innovointiin usein liittyy!

Kasvussa valikoimalla – ja ihmisillä – on väliä

Kasvussa valikoimalla – ja ihmisillä – on väliä

Ohjasimme Pedihealthin strategiasprintin, jonka perustana on yhdessä tekeminen. Näin strategiatyöstä muodostui vuoropuhelu, jossa yhteistä tulevaisuutta pohdittiin henkilöstön, operatiivisen johdon ja hallituksen kanssa. Strategiasprintissä hyödynnetään perinteisten strategiatyökalujen lisäksi business coachingin ja palvelumuotoilun työmenetelmiä.

Kehitä asiakaskokemuksia

Kehitä asiakaskokemuksia

Lähtisitkö kehittämään asiakaskokemuksia, jotka on rakennettu vakiintuneista toimintamalleista poiketen ja asiakkaan arjen ympärille? Mitä kaikkea osaamista ja annettavaa yrityksestäsi ja verkostostasi löytyy, minkä yhdistelmänä voitte uudella tavalla ratkaista asiakkaan ongelman? Asiakaskokemuksista syntyy siten uusia palveluita ja tuotteita – kokonaisuuksia, jotka rakennetaan nykyisistä ja uusista elementeistä.

Peli, joka ei pääty koskaan

Peli, joka ei pääty koskaan

Kirjailija ja motivaatiopuhuja Simon Sinek puhuu teoksessaan “Infinite Game” liiketoiminnasta päättymättömänä pelinä. Ei ole olemassa turvasatamaa, johon voisi asettua voittajana nauttimaan onnistumisista. Mitä kurinalaisemmin pidämme yllä liiketoimintakuntoamme, sitä ketterämmin voimme lunastaa oman paikkamme jatkuvasti muuttuvilla areenoilla.

ME/2020 – tehdään yhdessä tästä vuodesta uuden alku

ME/2020 – tehdään yhdessä tästä vuodesta uuden alku

Jokaisella yrityksellä alkaa olemaan jonkinlainen käsitys siitä, miten tämä poikkeustilanne vaikuttaa omaan liiketoimintaan. Nopeaa reagointia on tarvittu ja tarvitaan vielä lähiaikoina lisää tilanteeseen sopeutumiseksi. Mutta yhtälailla lisätietoa ja näkemystä tarvitaan tulevaisuuden vaihtoehtojen punnitsemiseen ja suunnan löytämiseen.