Blogi

Mitä palvelumuotoilu oikein on? Lue lisää ajatuksia ja konkretiaa Businessworksin blogista.

Liiketoimintamallin innovointi on kipupisteiden ja mahdollisuuksien tunnistamista

Liiketoimintamallin innovointi on kipupisteiden ja mahdollisuuksien tunnistamista

Liiketoimintamallin innovointi tarkoittaa, että muutat ja teet uudella tavalla jotain nykyiseen liiketoimintaasi verrattuna. Löydät uusia asiakasryhmiä, rakennat uusia ratkaisuja, ryhdyt toimimaan uudella tavalla tai luot uuden ansaintamallin. Kun muutat jotain näistä, liiketoimintamalli uudistuu. Lue lisää, mitä myyttejä liiketoimintamallien innovointiin usein liittyy!

Kasvussa valikoimalla – ja ihmisillä – on väliä

Kasvussa valikoimalla – ja ihmisillä – on väliä

Ohjasimme Pedihealthin strategiasprintin, jonka perustana on yhdessä tekeminen. Näin strategiatyöstä muodostui vuoropuhelu, jossa yhteistä tulevaisuutta pohdittiin henkilöstön, operatiivisen johdon ja hallituksen kanssa. Strategiasprintissä hyödynnetään perinteisten strategiatyökalujen lisäksi business coachingin ja palvelumuotoilun työmenetelmiä.

Kehitä asiakaskokemuksia

Kehitä asiakaskokemuksia

Lähtisitkö kehittämään asiakaskokemuksia, jotka on rakennettu vakiintuneista toimintamalleista poiketen ja asiakkaan arjen ympärille? Mitä kaikkea osaamista ja annettavaa yrityksestäsi ja verkostostasi löytyy, minkä yhdistelmänä voitte uudella tavalla ratkaista asiakkaan ongelman? Asiakaskokemuksista syntyy siten uusia palveluita ja tuotteita – kokonaisuuksia, jotka rakennetaan nykyisistä ja uusista elementeistä.

Peli, joka ei pääty koskaan

Peli, joka ei pääty koskaan

Kirjailija ja motivaatiopuhuja Simon Sinek puhuu teoksessaan “Infinite Game” liiketoiminnasta päättymättömänä pelinä. Ei ole olemassa turvasatamaa, johon voisi asettua voittajana nauttimaan onnistumisista. Mitä kurinalaisemmin pidämme yllä liiketoimintakuntoamme, sitä ketterämmin voimme lunastaa oman paikkamme jatkuvasti muuttuvilla areenoilla.

ME/2020 – tehdään yhdessä tästä vuodesta uuden alku

ME/2020 – tehdään yhdessä tästä vuodesta uuden alku

Jokaisella yrityksellä alkaa olemaan jonkinlainen käsitys siitä, miten tämä poikkeustilanne vaikuttaa omaan liiketoimintaan. Nopeaa reagointia on tarvittu ja tarvitaan vielä lähiaikoina lisää tilanteeseen sopeutumiseksi. Mutta yhtälailla lisätietoa ja näkemystä tarvitaan tulevaisuuden vaihtoehtojen punnitsemiseen ja suunnan löytämiseen.

Yhdessä suunniteltu on yhdessä tehtävissä – osallistava strategiasprintti kasvuyrityksen suunnan kirkastajana

Yhdessä suunniteltu on yhdessä tehtävissä – osallistava strategiasprintti kasvuyrityksen suunnan kirkastajana

Strategiasprintti on business coachingia ja muotoilua hyödyntävä strategiatyömenetelmä. Strategiasprinttiin valmistaudutaan hankkimalla ymmärrystä nykytilasta ja tarpeista. Sprintin aikana osallistujien kesken luodaan yhteinen ymmärrys haasteesta ja tavoitteesta, luonnostellaan vaihtoehtoisia skenaarioita, sekä testataan ja validoidaan niitä sidosryhmillä.

3 arkijärkinäkökulmaa palvelumuotoiluun

3 arkijärkinäkökulmaa palvelumuotoiluun

Mitä se palvelumuotoilu oikein on? Yksi parhaista tavoista on miettiä sitä jokaisen omaan arkikokemukseen perustuen. Palvelumuotoilijan yksi tärkeä tehtävä on kääntää palvelu asiakkaan logiikan mukaiseksi ja rakentaa tunnelma asiakkaita puhuttelevaksi.

”Ei alaisia vaan kollegoita”

”Ei alaisia vaan kollegoita”

Osa 1: Johtamisessa onnistuminen tarkoittaa empatiaa isolla E:llä. Kaksiosaisen blogisarjan ensimmäisen osan teemana on johtaminen henkilöstö- ja asiakaskokemuksen osatekijänä.

Palvelumuotoilu 2020

Palvelumuotoilu 2020

2020-luvulla palvelumuotoilu tulee olemaan tärkeä lähestymistapa yrityksen ja liiketoiminnan kehittämiseen, ja palvelumuotoilija johdon tärkeä kumppani.

Hyvät empatiataidot – parempaa palvelumuotoilua

Hyvät empatiataidot – parempaa palvelumuotoilua

Ihmislähtöisyyden ytimessä on taito havainnoida, kuunnella, kysyä ja tulkita toisen ihmisen arkea ja elämää – haasteita ja toiveita. Palvelumuotoilussa kaikki lähtee ihmisestä. Yritykset nostavat asiakaslähtöisyyden strategiatyöhön, mikä kertoo siitä, että syvällisemmän asiakkaan ymmärryksen kautta luodaan myös parempaa ja kestävää liiketoimintaa.