Olen Viivi Manninen paljasjalkainen oululainen ja aloitin tämän kuun alussa Businessworksissä palvelumuotoiluharjoittelijana. Businessworksilla tulen työskentelemään pääasiallisesti sisäisen kehittämisen parissa. Pääsen uppotumaan tapoihin toteuttaa etätyöpajoja – mitä online työkaluja voitaisiin hyödyntää ja miten etätyöpajoja fasilitoidaan ketterästi. Tämän lisäksi tutkin mitä uusia menetelmiä voitaisiin hyödyntää tiedonkeruussa ja asiakastutkimuksissa.
Blogi
Mitä palvelumuotoilu oikein on? Lue lisää ajatuksia ja konkretiaa Businessworksin blogista.
Minkälainen on hyvä visio?
Visio tarkoittaa tulevaisuuskuvaa. Kysehän on tietenkin mielikuvasta, koska tulevaisuutta ei voi silmin nähdä, mutta se voidaan tehdä oikealla tavalla kuvaamalla näkyväksi ihmisten mielissä. Mitä enemmän visiossa on tunnetta ja tahtoa, sitä enemmän se ohjaa valintoja.
Kestävän kehityksen strategia – tavataan Pohjoinen Teollisuus suurtapahtumassa 18.-19.5.
Businessworks on mukana tapahtumassa ja tavattavissa oululaisen Macon Oy:n ständillä. Autamme yhdessä yritystäsi kestävän kehityksen strategiatyössä. SDG-vastuullisuussprintti on strateginen, nopea innovaatioprosessi yrityksen vastuullisuusteemojen haltuun ottamiseen ja sidosryhmien osallistamiseen tulevaisuudensuuntaviivojen määrittelemiseen.
”Strategiat eivät tee mitään, ihmiset tekevät” – Strategiamuotoilutyö modernin rekrytoinnin osaajalle Notarecille
Businessworks ohjasi Notarecin strategiatyön osakkaille ja henkilöstölle. Strategiatyöhön osallistuivat kaikki ne ihmiset, jotka ovat aivan keskeisessä roolissa strategiassa onnistumisen kannalta – eli oma henkilöstö. Erittäin tärkeää on, että strategia on yrityksen näköinen, sopii sille hyvin ja ihmiset löytävät siitä itsensä.
Pyhäjoen Ollinmäen strategiatyö – Suomen ensimmäinen suurhankkeen yrityspuisto
Businessworks vastasi Pyhäjoen Ollinmäki-strategiatyössä strategiamuotoilusta ja workshopeista. Ollinmäki-strategia kirkastaa vision ja päämäärän Ollinmäen yrityspuistoalueen kehittämiselle, sen strategiset painopisteet ja ehdottaa toimenpiteitä alueen kehittämiseksi tulevien vuosien aikana.
FORE-tulevaisuussprintti™ – kehitä yritystäsi tulevaisuusnäkemykseen pohjautuen
Businessworksin FORE-tulevaisuussprintti™ on nelivaiheinen strategiamuotoilutyö, joka alkaa ohjatulla tulevaisuuden kuvittelulla ja rakentamisella. Osallista yrityksesi avainhenkilöt tai koko tiimi vaihtamaan näkökulmaa arjen tekemisestä yhteisen tulevaisuuden pohdintaan.
Palvelumuotoilulla luodaan kiertotalouden ratkaisuja
Muotoilu on aina nähty ihmisten tarpeiden tulkkina ja puolustajana. Muotoilun avulla luodaan ongelmista mahdollisuuksia. Palvelumuotoilu on erikoistunut juurikin palveluiden muotoiluun ja palveluliiketoiminnan kehittämiseen.
Uusi tiimi vauhtiin palvelumuotoiluworkshopeilla – case Oulun Yliopiston Talent Boost
Businessworksilla on ollut ilo toimia Oulun Yliopiston Talent Boost -hankkeen sparraajana ja palvelumuotoilutyön ohjaajana tänä syksynä. Hanke tähtää kansainvälisten osaajien houkuttelemiseen ja pysymiseen Oulussa.
Maksuton palvelumuotoiluaiheinen webinaari: Palvelutuote 30 päivässä™
Tässä webinaarissa kuulet tärkeimmät periaatteet asiakaslähtöiseen liiketoiminnan kehittämiseen sekä saat konkreettiset työkalut palvelutuotteen konseptointiin. Webinaarista on hyötyä sinulle erityisesti, jos innovaation kaupallistaminen, uuden palvelun kehittäminen tai nykyisen palvelun parantaminen on ajankohtaista.
Hunch of a problem – matkalla ideasta liiketoiminnaksi?
Lähdimme ideoimaan ratkaisua ongelmaan tiimimme erityisosaamisen pohjalta – markkinoinnin, palvelumuotoilun ja designin. Idea on kehittynyt keskustellessamme ja päätimme, että ennen kuin mietimme seuraavia steppejä, varmistamme kevyellä kyselyllä, onko tarvetta oikeasti olemassa, myös muiden kuin meidän ideoijien mielessä.
Oletko joutunut valitsemaan tehokkuuden ja asiakaskokemuksen välillä?
Kun lanseeraat uutta tuotetta tai palvelua, haluat saada liikeideasi lentoon tai arvioida yrityksen suuntaa, oikean hinnoittelustrategian löytäminen on tärkeää tuottojen maksimoimiseksi. Sitä varten sinun täytyy ymmärtää, mistä asiakkaiden kokema arvo muodostuu eli mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan ja kuinka paljon.
Strategia tallautuu arjen kiireisiin
Toteutimme Pohjois-Pohjanmaan pienille yrityksille suunnatun strategiaselvityksen toukokuussa 2021 yhdessä Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa. Tulokset osoittavat, että myös pienet yritykset panostavat strategiatyöhön ja sen auki kirjoittamiseen. Tästä huolimatta, strategia jää usein toteutumatta arjen kiireiden tai resurssipulan takia.
Businessworks on pienen yrityksen personal trainer!
Sopisiko sinun yrityksesi Businessworksin sparrausohjelmaan? Hae mukaan ja sinulla on mahdollisuus päästä kokeilemaan pilottipalvelua täysin ilmaiseksi kuukauden ajan (0 e). Businessworks sparraa pienen yrityksen toimitusjohtajaa ja auttaa liiketoiminnan kehittämisen kysymyksissä. Yhteisiä sparrausaiheita voivat olla mm. asiakaskokemuksen kehittäminen, uusien palvelutuotteiden konseptointi tai liiketoimintamallin uudistaminen.
Macon Oy ja Businessworks yhteistyöhön strategiahankkeissa
Maconin ja Businessworksin yhteistyö kohdistuu erityisesti kiertotalousliiketoiminnan kehittämiseen sekä strategiahankkeisiin niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Johanna Laurinen (FM, HHJ) täydentää Maconin asiantuntijatiimiä strategia- ja liiketoimintamuotoilun osaamisella.
Pohjois-Pohjanmaan yritykset hoi – miten teillä tehdään strategiaa?
Tule vastaamaan Pohjois-Pohjanmaan alueella toimivien pienten yritysten strategiaselvitykseen. Millainen merkitys yrityksen strategialla on Pohjois-Pohjanmaan alueella toimiville pienille yrityksille ja minkälaista strategiaosaamista yrityksissä tällä hetkellä on?
Uusia valokuvaustuotteita yrityksille digiaikana – case Studio P.S.V.
Palvelumuotoilutyön tavoitteena oli uudistaa yrityskuvauspalveluita ja kehittää uusia houkuttelevia palvelukokonaisuuksia yritysasiakkaille. Uudet tuotekonseptit saivat innostuneen vastaanoton ja rakentavaa palautetta potentiaalisilta asiakkailta.
Rakeistus – for the good of nature
Meillä oli ilo ohjata Rakeistuksen nxtlevel® -strategiaprosessi, johon osallistuivat aktiivisesti omistajat, hallitus ja henkilöstö. Työn tavoitteena oli kirkastaa yrityksen tulevaisuuden tahtotilaa ja strategisia valintoja.
Digitaalisuus uudistaa terveysalan valmennuspalveluita – case Wellmind Terveys
Strategia- ja palvelumuotoilutyössä rakennettiin asiakas- ja loppukäyttäjäymmärrykseen sekä vahvaan ammatilliseen osaamiseen ja asiantuntemukseen perustuen uusi digitaalinen liiketoimintamalli ja palvelulogiikka. Työ toteutettiin yhteiskehittämisen keinoin haastatteluina, workshopeina ja coachingin menetelmin.
Tulevaisuuden tilasuunnittelu – virtuaalisuutta ja palvelua, case Sisu Interior
Palvelumuotoilutyössä rakennettiin yhteiskehittämisen menetelmin uudenlainen sisustussuunnittelupalvelun kokonaisuus, joka hyödyntää AR-teknologiaa sekä palvelumuotoilua. Uusi palvelu paitsi tehostaa suunnittelupalvelutyötä, se tuo siihen myös uusia ominaisuuksia ja kokemuksellisuutta.
Emic ja etic asiakasymmärrystyössä
Emic ja etic ovat molemmat antropologiasta tuttuja lähestymistapoja kenttätyöhön. Vaihtelemalla lähestymistapoja saat sekä monipuolisen ymmärryksen kulttuurista, mutta pystyt samalla ulkopuolisen silmin analysoimaan, mitkä asiat ovat todella merkittäviä tutkimuksen tavoitteen kannalta.