Blogi

Mitä palvelumuotoilu oikein on? Lue lisää ajatuksia ja konkretiaa Businessworksin blogista.

Palvelumuotoiluharjoittelija esittäytyy

Palvelumuotoiluharjoittelija esittäytyy

Olen Viivi Manninen paljasjalkainen oululainen ja aloitin tämän kuun alussa Businessworksissä palvelumuotoiluharjoittelijana. Businessworksilla tulen työskentelemään pääasiallisesti sisäisen kehittämisen parissa. Pääsen uppotumaan tapoihin toteuttaa etätyöpajoja – mitä online työkaluja voitaisiin hyödyntää ja miten etätyöpajoja fasilitoidaan ketterästi. Tämän lisäksi tutkin mitä uusia menetelmiä voitaisiin hyödyntää tiedonkeruussa ja asiakastutkimuksissa.

Minkälainen on hyvä visio?

Minkälainen on hyvä visio?

Visio tarkoittaa tulevaisuuskuvaa. Kysehän on tietenkin mielikuvasta, koska tulevaisuutta ei voi silmin nähdä, mutta se voidaan tehdä oikealla tavalla kuvaamalla näkyväksi ihmisten mielissä. Mitä enemmän visiossa on tunnetta ja tahtoa, sitä enemmän se ohjaa valintoja.

”Strategiat eivät tee mitään, ihmiset tekevät” – Strategiamuotoilutyö modernin rekrytoinnin osaajalle Notarecille

”Strategiat eivät tee mitään, ihmiset tekevät” – Strategiamuotoilutyö modernin rekrytoinnin osaajalle Notarecille

Businessworks ohjasi Notarecin strategiatyön osakkaille ja henkilöstölle. Strategiatyöhön osallistuivat kaikki ne ihmiset, jotka ovat aivan keskeisessä roolissa strategiassa onnistumisen kannalta – eli oma henkilöstö. Erittäin tärkeää on, että strategia on yrityksen näköinen, sopii sille hyvin ja ihmiset löytävät siitä itsensä.

Hunch of a problem – matkalla ideasta liiketoiminnaksi?

Hunch of a problem – matkalla ideasta liiketoiminnaksi?

Lähdimme ideoimaan ratkaisua ongelmaan tiimimme erityisosaamisen pohjalta – markkinoinnin, palvelumuotoilun ja designin. Idea on kehittynyt keskustellessamme ja päätimme, että ennen kuin mietimme seuraavia steppejä, varmistamme kevyellä kyselyllä, onko tarvetta oikeasti olemassa, myös muiden kuin meidän ideoijien mielessä.

Oletko joutunut valitsemaan tehokkuuden ja asiakaskokemuksen välillä?

Oletko joutunut valitsemaan tehokkuuden ja asiakaskokemuksen välillä?

Kun lanseeraat uutta tuotetta tai palvelua, haluat saada liikeideasi lentoon tai arvioida yrityksen suuntaa, oikean hinnoittelustrategian löytäminen on tärkeää tuottojen maksimoimiseksi. Sitä varten sinun täytyy ymmärtää, mistä asiakkaiden kokema arvo muodostuu eli mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan ja kuinka paljon.

Strategia tallautuu arjen kiireisiin

Strategia tallautuu arjen kiireisiin

Toteutimme Pohjois-Pohjanmaan pienille yrityksille suunnatun strategiaselvityksen toukokuussa 2021 yhdessä Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa. Tulokset osoittavat, että myös pienet yritykset panostavat strategiatyöhön ja sen auki kirjoittamiseen. Tästä huolimatta, strategia jää usein toteutumatta arjen kiireiden tai resurssipulan takia.

Businessworks on pienen yrityksen personal trainer!

Businessworks on pienen yrityksen personal trainer!

Sopisiko sinun yrityksesi Businessworksin sparrausohjelmaan? Hae mukaan ja sinulla on mahdollisuus päästä kokeilemaan pilottipalvelua täysin ilmaiseksi kuukauden ajan (0 e). Businessworks sparraa pienen yrityksen toimitusjohtajaa ja auttaa liiketoiminnan kehittämisen kysymyksissä. Yhteisiä sparrausaiheita voivat olla mm. asiakaskokemuksen kehittäminen, uusien palvelutuotteiden konseptointi tai liiketoimintamallin uudistaminen.

Macon Oy ja Businessworks yhteistyöhön strategiahankkeissa

Macon Oy ja Businessworks yhteistyöhön strategiahankkeissa

Maconin ja Businessworksin yhteistyö kohdistuu erityisesti kiertotalousliiketoiminnan kehittämiseen sekä strategiahankkeisiin niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Johanna Laurinen (FM, HHJ) täydentää Maconin asiantuntijatiimiä strategia- ja liiketoimintamuotoilun osaamisella.

Rakeistus – for the good of nature

Rakeistus – for the good of nature

Meillä oli ilo ohjata Rakeistuksen nxtlevel® -strategiaprosessi, johon osallistuivat aktiivisesti omistajat, hallitus ja henkilöstö. Työn tavoitteena oli kirkastaa yrityksen tulevaisuuden tahtotilaa ja strategisia valintoja.

Emic ja etic asiakasymmärrystyössä

Emic ja etic asiakasymmärrystyössä

Emic ja etic ovat molemmat antropologiasta tuttuja lähestymistapoja kenttätyöhön. Vaihtelemalla lähestymistapoja saat sekä monipuolisen ymmärryksen kulttuurista, mutta pystyt samalla ulkopuolisen silmin analysoimaan, mitkä asiat ovat todella merkittäviä tutkimuksen tavoitteen kannalta.